00:00
/
00:00
Tweede Kamer bereikt met social campagne tegen het jeugdloon

Resultaten
Honderdduizenden jongvolwassenen de dupe van het jeugdloon
In Nederland verdienen jongvolwassenen van 18 tot 20 jaar tot 50% minder dan hun collega’s van 21 jaar en ouder, terwijl ze hetzelfde werk doen en ongeacht hun ervaring. Dat is niet alleen oneerlijk, maar zorgt ook voor financiële problemen.
Volgens het Nibud komen jongvolwassenen die voor een jeugdloon werken niet boven het sociaal minimum uit, zelfs niet bij een fulltime werkweek.
FNV Young & United wilde dit onrecht zichtbaar maken en politieke actie afdwingen om het jeugdloon af te schaffen. De uitdaging: jongvolwassenen bereiken, raken en mobiliseren via social media.
Aanpak
Sofi ontwikkelde een social-first strategie die jongvolwassenen niet alleen aansprak, maar ook een stem gaf. Acht jongvolwassenen die zelf voor een jeugdloon werkten, dachten mee over de inhoud en presenteerden de formats op TikTok en Instagram.
Daarnaast werkten we samen met creators als Appie Mussa en Politieke Jongeren om de boodschap verder te verspreiden en herkenbaar te maken binnen verschillende communities.
De campagne combineerde korte social formats met een long-form docuserie, ‘Valse Start’, waarin drie jongvolwassenen werden gevolgd in hun dagelijkse strijd met het jeugdloon. De docu ging in première in Pathé Den Haag, met 400 aanwezige politici, jongwerkenden en vakbondsleden.

Resultaat
De campagne bereikte 18 miljoen jongvolwassenen en leidde tot 46.000 handtekeningen voor de petitie.
Het onderwerp werd opgepakt door landelijke media zoals NOS Stories, BNNVARA en Hart van Nederland. Uiteindelijk werd de campagne besproken in de Tweede Kamer, waar een motie tegen het jeugdloon werd aangenomen.
Impact
De campagne bewees dat social media maatschappelijke verandering kan versnellen.
Van aandacht naar actie, dat is de kracht van social-first storytelling.