00:00

/

00:00

Social campagne
FNV

Tweede Kamer bereikt met social campagne tegen het jeugdloon

Resultaten

18.000.000 mensen bereikt
46.000 petitie handtekeningen
Tweede Kamer besprak de campagne en nam motie aan

Honderdduizenden jongvolwassenen de dupe van het jeugdloon

In Nederland verdienen jongvolwassenen van 18 tot 20 jaar tot 50% minder dan hun collega’s van 21 jaar en ouder, terwijl ze hetzelfde werk doen en ongeacht hun ervaring. Dat is niet alleen oneerlijk, maar zorgt ook voor financiële problemen.

Volgens het Nibud komen jongvolwassenen die voor een jeugdloon werken niet boven het sociaal minimum uit, zelfs niet bij een fulltime werkweek.

FNV Young & United wilde dit onrecht zichtbaar maken en politieke actie afdwingen om het jeugdloon af te schaffen. De uitdaging: jongvolwassenen bereiken, raken en mobiliseren via social media.

Aanpak

Sofi ontwikkelde een social-first strategie die jongvolwassenen niet alleen aansprak, maar ook een stem gaf. Acht jongvolwassenen die zelf voor een jeugdloon werkten, dachten mee over de inhoud en presenteerden de formats op TikTok en Instagram.

Daarnaast werkten we samen met creators als Appie Mussa en Politieke Jongeren om de boodschap verder te verspreiden en herkenbaar te maken binnen verschillende communities.


De campagne combineerde korte social formats met een long-form docuserie, ‘Valse Start’, waarin drie jongvolwassenen werden gevolgd in hun dagelijkse strijd met het jeugdloon. De docu ging in première in Pathé Den Haag, met 400 aanwezige politici, jongwerkenden en vakbondsleden.

Resultaat

De campagne bereikte 18 miljoen jongvolwassenen en leidde tot 46.000 handtekeningen voor de petitie.

Het onderwerp werd opgepakt door landelijke media zoals NOS Stories, BNNVARA en Hart van Nederland. Uiteindelijk werd de campagne besproken in de Tweede Kamer, waar een motie tegen het jeugdloon werd aangenomen.

Impact

De campagne bewees dat social media maatschappelijke verandering kan versnellen.

Van aandacht naar actie, dat is de kracht van social-first storytelling.

Testimonials

Eva de Reus

Communicatieadviseur FNV

“Sofi helpt ons maatschappelijke thema’s vertalen naar social content die onze doelgroep écht raakt. Ze denken mee, dagen uit en zorgen ervoor dat we structureel resultaat behalen met onze socials.”

18.000.000 organisch bereik
46.000 petitie handtekeningen
Tweede Kamer besprak de campagne & nam motie aan

Sander Slootmaker

Marketingmanager MIND Us

“Het team weet precies hoe je met social impact maakt. Hun strategische blik en creatieve aanpak helpen ons om mentale gezondheid op een manier te bespreken die echt binnenkomt.”

10.000.000 organisch bereik
300.000 website bezoekers
6.000 leads

Jacqueline Van den Ende

CEO Carbon Equity

"Sofi neemt echt verantwoordelijkheid voor de resultaten. Hun analytische werkwijze, waarbij continue wordt gezocht naar kansen voor optimalisatie van het resultaat, heb ik niet eerder gezien bij een agency."

90.000 organisch bereik
24.000 website bezoekers
200% stijging klanten uit socials

Stefan Lazarov

Marketeer Carbon Equity

"Het aantal klanten dat we uit socials genereren is met 200% gestegen sinds onze samenwerking. Jullie denken op elk vlak mee, zijn flexibel waar nodig en durven ons ook een spiegel voor te houden."

90.000 organisch bereik
24.000 website bezoekers
200% stijging klanten uit socials

Robbert Van der Linden

Social Media Manager EHvG

“Sofi ontzorgt ons op de meest complete manier en daar kan ik blindelings op vertrouwen. Van het bedenken van concepten tot het schrijven van scripts en het opleveren van rapportages. Daardoor is de samenwerking voor ons vooral heel ontspannen.”

40% meer omzet in de klantgroep onder de 40
15.000+ interacties op TikTok en Instagram
800.000 organische views in Europa